Τρέχουμε μόνοι… βγαίνουμε τελευταίοι στον τουρισμό

Στα «αζήτητα» και βαριά πληγωμένος ο Ελληνικός Τουρισμός το 2016 από το προσφυγικό, παρά το γεγονός ότι το σύνολο του Ευρωπαϊκού Τουρισμού κρατάει γερά σε συνθήκες αστάθειας όπως η οικονομική αβεβαιότητα, το προσφυγικό, η τρομοκρατία.  Στην λεκάνη της Μεσογείου ο Ευρωπαϊκός προορισμός με τις μεγαλύτερες απώλειες στην ζήτηση, είναι η Ελλάδα. Την λάμψη του όμως φαίνεται να έχει απολέσει ο Ελληνικός ταξιδιωτικός προορισμός και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, αφού είμαστε η χώρα με την μικρότερη ζήτηση για διακοπές και η μοναδική με διψήφιες απώλειες.
Γαλλία, Τουρκία, Ελλάδα, Αίγυπτος και Τυνησία είναι οι προορισμοί που χάνουν στις προτιμήσεις των τουριστών με βάση τα μέχρι στιγμής στοιχεία πρόσφατης ανάλυσης που παρουσιάζει η εταιρεία ερευνών Euromonitor International*. Στον αντίποδα την ανοδική πορεία τους από το 2015 συνεχίζουν Πορτογαλία, Ισπανία και Κροατία.
Στοιχεία που δυστυχώς διαψεύδουν περίτρανα την υπέρμετρη αισιοδοξία φορέων και Πολιτείας που φαίνεται να έχουν αφήσει τον Ελληνικό Τουρισμό στον αυτόματο πιλότο. Η «δημοσιότητα του προσφυγικού» είναι η έκφραση που επαναλαμβάνεται στην ανάλυση ως αιτία των απωλειών σε αφίξεις και δείχνει το μέγεθος του προβλήματος και των λαθών στον χειρισμό της κρίσης, τουλάχιστον όσον αφορά στην χώρα μας.
Πολλάκις από το ignomisou είχαμε επισημάνει τις αδυναμίες καθώς και την απουσία crisis management.
Ίσως για κάποιους θεωρούμασταν κουραστικοί ή ακόμα και γραφικοί, αλλά δυστυχώς δικαιωνόμαστε.
ΣΕΤΕ,  ΞΕΕ και ΠΟΞ, αποπροσανατολισμένοι και χωρίς ουσιαστικές προτάσεις προς την Πολιτεία για την διέξοδο της κρίσης δεν ανέλαβαν καμία πρωτοβουλία και δεν πίεσαν την ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού –που ελάχιστα κατέχει για το θέμα. Και η εικόνα αυτή έχει παρασύρει και το σύνολο του προορισμού. Αντε να πείσεις για παράδειγμα τον Αμερικανό τουρίστα ότι η Σαντορίνη ουδεμία σχέση έχει με την Σάμο. Αποτέλεσμα, οι μικρομεσαίοι επαγγελματίες του τουρισμού της περιφέρειας και ιδιαίτερα των νησιών που έχουν πληγεί να βρίσκονται σήμερα σε αδιέξοδο.  Το ίδιο είχε συμβεί και λίγα χρόνια πριν. Οι πορείες και τα επεισόδια στο κέντρο της Αθήνας είχαν επηρεάσει αρνητικά όλο τον προορισμό. Αλλά δυστυχώς το πάθημα δεν έγινε μάθημα.
Σύμφωνα με την ανάλυση  (δες και πίνακα με τους “κερδισμένους”-“χαμένους” που ακολουθεί):
Η Γαλλία καταγράφει μέχρι στιγμής απώλειες στη ζήτηση της τάξεως του 8% λόγω των τρομοκρατικών επιθέσεων, η Τουρκία απώλειες στη ζήτηση της τάξεως του 10% λόγω των τρομοκρατικών επιθέσεων στην Κωνσταντινούπολη και σε άλλα θέρετρα της καθώς και της δημοσιότητας του προσφυγικού, η Ελλάδα  απώλειες 11% λόγω της δημοσιότητας του προσφυγικού που επηρέασε την κίνηση στα νησιά, η Αίγυπτος και η Τυνησία απώλειες 46% και 19% αντίστοιχα λόγω των τρομοκρατικών επιθέσεων.
Για «ήλιο και θάλασσα» οι μεγάλοι παίκτες tour operators δείχνουν τον δρόμο στους πελάτες τους για Πορτογαλία και Ισπανία –που είναι στους μεγάλους κερδισμένους με αύξηση 15% και 14% αντίστοιχα καθώς και σε άλλες χώρες όπως η Κροατία, η Κύπρος και η Μάλτα. Πάνω από τον μέσο όρο αύξησης κινούνται Γερμανία και Ολλανδία, ενώ στους μακρινούς προορισμούς την πρώτη θέση προτίμησης καταλαμβάνει η Καραϊβική.
*Ο Euromonitor International είναι πάροχος παγκόσμιων στρατηγικών πληροφοριών σχετικά με τις αγορές των καταναλωτών, με γραφεία σε Λονδίνο, Σικάγο, Σιγκαπούρη, Σαγκάη, Βίλνιους, Σαντιάγο, Ντουμπάι, Κέιπ Τάουν, Σάο Πάολο, Τόκιο, Σίδνεϊ και με τεράστιο δίκτυο αναλυτών (στο εσωτερικό των χωρών που δραστηριοποιείται) σε όλο τον κόσμο. Οι αναλύσεις του Euromonitor International για την παγκόσμια ταξιδιωτική βιομηχανία καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα κατηγοριών, συμπεριλαμβανομένων των τουριστικών ροών και των δαπανών, διαμονή, μεταφορά, ενοικιάσεις αυτοκινήτων, κρουαζιέρες, τουριστικές δραστηριότητες, ταξίδια μεσαζόντων και απευθείας ταξίδια.

Πρώτη δημοσίευση 22/06/2016 ignomisou.gr